Consell de Germandats
i Confraries de la Arxidiòcesi de Barcelona
Pregonera: Dª. Gloria Renom
Vallbona
Salutacions
President del Consell
General de Germandats i Confraries de l’Arxidiòcesi de Barcelona i membres
del il•lustre consell.
Consiliaris de Germandats
i Confraries, reverends rectors de les parròquies,
en especial a Mossen Francesc Casanyes que tan
generosament ens acull
a casa seva.
Germans Majors, Presidents
i Prohoms de les confraries de l’Arxidiòcesi
de Barcelona , Junta de Govern i confrares.
Presidenta de la
Associación de mujeres Confrares
de Cartagena.
President de la Federació de Cases Regionals
i Entitats Culturals de Catalunya.
Diputada i amiga del Parlament de Catalunya.
Autoritats del Ajuntament de Barcelona.
President de l’Associació Cultural Gitana
de La Mina.
Director de la banda de música.
Per mi és un honor trobar-me aquí a
la Parròquia de sant Agustí entre tots
vosaltres, amb la vostra companyia i sobretot ho és
per que m’heu demanat fer un pregó de
tanta importància com aquest d’avui.
El pregó de Setmana Santa. Per tant us agraeixo
de tot cor la confiança, per què no
sé si soc la persona més adequada per
fer-lo i tampoc no sé si el que us diré és
el que s’espera de mi.
Quan em van demanar
que fes el pregó de Setmana
santa d’enguany em vaig preguntar si el pregó havia
de tenir un caire religiós o ciutadà o
be havia de tenir un to humanístic general
que casés la visió religiosa amb la
laica. Ho vaig consultar amb varies persones enteses
i els he de dir que finalment he fet el pregó que
m’ha sortit del cor que és parlar de
vosaltres, de les confraries i germandats i del sentit
de la Passió, mort i resurrecció de
Crist.
Per aquest motiu
estic una mica preocupada per que considero que
aquest, és un pregó de
gran importància, en primer lloc pel seu objectiu,
que és pregonar la Setmana Santa, es a dir
fer una crida i anunciar l’autèntic
sentit del missatge cristià que té la
Setmana Santa per totes les persones, per tota la
humanitat però principalment pels creients.
I dir en veu alta que Deu ens estima fins a l’extrem
de morir per nosaltres.
I en segon lloc per
mi és important també per
a qui va dirigit, es a dir per a les persones a qui
haig de dirigir el meu pregó, que sou en definitiva
tots vosaltres i naturalment junt amb vosaltres les
vostres famílies i el mon que representeu
i heu representat al llarg de tants decennis donant
un clar i ferm testimoni del compromís de
ser cristià.
Respecte aquest compromís que vaig contraure
de fer el vostre pregó de Setmana Santa, i
al que hi he dedicat un temps concret,vull dir-vos
que ha revertit molt positivament en mí mateixa,
ja que he tingut la necessitat de buscar informació,
llegir homilies i documents que m’han fet entrar
en valoracions i reflexions que d’altre manera
malauradament, els confesso que no ho hagués
fet. Per tant un nou i molt profund agraïment.
Us agraeixo dons la confiança i l’encàrrec
Entre les consultes fetes voldria destacar el llibre
de la Sra. Teresa Mª Comellas titulat “Les
confraries barcelonines ahir i avui” que és
una exhaustiva recopilació d’informació del
sentit i la història de l’existència
de les vostres associacions de fidels algunes d’elles
d’arrels gremials de llarga presencia a la
nostra ciutat, que es constituïen per a l’exercici
d’obres d’ajut fraternal, de pietat i
per incrementar el culte públic del propi
sant patró.
Es extraordinari
veure la força del compromís
cristià existent temps enrere entre les persones
pertanyents al mateix gremi, i que embolcalla els
objectius que donen sentit fins i tot avui dia a
les accions de la pròpia associació.
Una de les funcions més importants de les
confraries era ajudar als pobres i als malalts i
sobretot vetllar per l’enterrament d’aquells
morts més desassistits.
Segons la font esmentada,
els orígens dels
nostres gremis els trobem al segle XV aC a l’Antiga
Grècia, ja agrupats en 5 branques : nobles,
militars, pastors, agricultors i artesans. Però l’aparició de
les associacions que lligaven l’àmbit
religiós i el professional les trobem durant
els primers anys del segle III aC amb la dels artistes
anomenats dionisíacs : els músics,
autors i poetes que cultivaven els seu art i retien
culte a un deu patró i que són l’arquetip
de les nostres actuals confraries, que a través
de Roma, s’estengueren per tot el mon romà.
A partir de l’edat Mitjana les confraries
anomenades també germandats de les quals avui
en tenim bona mostra, és multipliquen i en
les parròquies que no es van cremar en les
successives guerres dels segles XIX i XX encara hi
podem trobar ben conservats els llibres d’actes
que en donen testimoni.
Més tard es varen crear les confraries dels
sants protectors que protegien de(pesta, pedregades,
mals corporals) pels que sempre es fixava una data
d’aplec que constituïa la gran festa anual
que combinava la missa, les pregaries, el lleure
i la germanor entre els assistents.
Arrels, tradició i creences. Tres elements
que en el cas de les confraries es combinen amb una
força exemplar al llarg de tota la seva existència,
de tal manera que tot i que durant la guerra civil
les confraries varen gairebé desaparèixer
dins la tràgica persecució religiosa
i que en acabada la guerra al 1939 unes quantes ja
no es van poder refer o passaren a l’Acció Catòlica,
i d’altres, com les que avui us aplegueu aquí,
en els darrers deu o vint anys, es varen revitalitzar
amb l’objectiu principal de commemorar la Setmana
Santa sense oblidar però, la confraternitat
cristiana i l’ajuda mútua.
Per aquest motiu
s’han construït passos
nous, s’han elaborat vestits apropiats per
les diades de les processons i s’ha volgut
recuperar processons que s’havien perdut.
Des de fa mig segle
tenim a Catalunya algunes confraries d’origen andalús amb un gran nombre
de confrares avui presents entre nosaltres. Per aquestes
confraries tenir un pas de Setmana Santa és
una forma de identitat que té un important
lligam amb la seva terra d’origen, amb les
seves arrels, confraries que avui tenim presents
en les processons, donant mostra de les seves creences,
orígens i tradicions.
Al meu entendre a
més de les bones obres
que es poden fer durant l’any i que tots n’hauríem
de ser més conscients en temps de crisi com
la que estem vivint, crec que la raó de ser
de les confraries és més evident que
mai i cal defensar-les no sols perquè venen
d’una tradició de segles i d’un
arrelament al poble que ha configurat part de la
nostra història, sinó per què la
majoria se centren en els actes de Setmana Santa.
Aquest és un fet que requereix una especial
dedicació, això no es pot improvisar,
hi ha d’haver un acte de voluntat clar i el
plebiscit de cada dia per mantenir les coses. Perquè durant
l’any cal tenir ben preparats, els passos,
els vestits, els pregons, si és que n’hi
ha, i en altres situacions, també els cants
adients per a cada moment de la processó.
Els més grans poden recordar com alguns penitents
de la processó com la coneguda de la “ Bonamort” es
flagel•laven com a resultats sovint d’una
prometença que havien fet, d’altres
anaven amb cadenes arrossegant-les però sempre
en l’anonimat, amb el cap tapat amb un vel
o amb una caputxa. Jo recordo que la vaig veure des
del balcó de ràdio Barcelona al Passeig
de Gràcia i em va ferir profundament la meva
tendre sensibilitat d’una nena de 6 anys, de
tal manera que no vaig poder dormir en tota la nit
i encara recordo ara aquell impacte de persones que
patien. Avui dia són fets insòlits
que ja gairebé no es veuen, però que
en el seu moment reflectien un sentiment de penediment
molt fort i encomiable.
Amb la òptica d’avui dia, crec que
les confraries són molt necessàries
sobretot si es conserven en actiu, amb practiques
la caritat cristiana i es donen a conèixer
durant la Setmana Santa preparant actes i processons
al carrer que poden significar una manera d’apostolat
popular fent visible i pública la seva devoció per
donar a conèixer els grans temes de Setmana
Santa que no són altres que la passió,
mort i resurrecció de Nostre Senyor Jesucrist.
Pot haver algun esdeveniment en tota la història
de la humanitat que sigui en sí mateix més
pregó que la vida, passió , mort i
resurrecció de nostre Senyor Jesucrist?
“Per la seva passió i mort, Jesús
ha fet que esdevinguéssim fills del Pare del
cel”
La Setmana Santa
ens fa reflexionar profundament sobre l’autèntic missatge que ens transmet
la passió de Jesús, el sentit que té per
tots els homes sense distinció de cap mena.
El sentit de la passió que és
el de donar la vida pels altres.
Aquest fet tan transcendent
que implica una generositat extrema i un sacrifici
sens límit, ens pot
portar a pensar que va ser fruit d’uns altres
temps, que ara això de donar la vida pels
altres ja no s’estila, i que va ser un fet
propi d’un ésser tan especial que fins
i tot no vivia en la realitat de la vida d’aquells
moments, que era un home que no tocava de peus en
terra....
Però això no va ser així.
Si que es veritat,
que va ser un home molt especial, extraordinari,
però
Jesús va ser
un home del seu temps.
En tot, en la forma de pensar, de sentir, de viure,
de manifestar-se.
Un home coneixedor
de la circumstància històrica
del seu poble.
Va ser un d’ells, dels jueus contemporanis
participant de les angoixes i estretors dels seus
conciutadans i tinguent part en el patiment per
les injustícies.
Jesús no va presentar un ideal abstracte
Ni una ideología.
Ni una filantropía.
Va ser solidari amb
tots els homes en especial amb els més pobres,
marginats i oprimits. Era un home que estimava
la vida i les persones.
La Quaresma és un temps de silenci i de reflexió del
qual la Setmana Santa en forma part. També és
un temps de pregària, de conversió,
de purificació i de penitència per
a tothom, no només som els cristians els que
busquem aquests temps, en general l’home no
pot prescindir o no hauria de prescindir de la reflexió ,
de fer examen de vida o be de fer examen de consciencia.
Això que es vàlid per tots i resulta
especialment necessari pels polítics. Convindria
que els que som gestors de la cosa pública
no prescindíssim del silenci , de l’examen
de consciencia ni del recolliment. Convindria preguntar-nos
també si l’home pot prescindir de la
conversió, de la capacitat de canviar, de
veure les coses d’un altre manera. No sembla
que sigui així. Hi ha la necessitat que cadascú,
fruit de la reflexió i de la maduració personal,
pugui trobar un nou camí gràcies el
perdó. Joan Pau II deia que no hi ha pau sense
perdó. Tots hem de saber demanar o donar perdó.
Valorant tant el
Carnestoltes com la Quaresma ens posa en evidencia
que alguna cosa està passant,
ja que en la societat on vivim la Quaresma i la vivència
de l’església va a menys, mentre que
el Carnestoltes va a més. Tenim un Carnestoltes
preponderant i una Quaresma prima, cosa que fa que
hi hagi poc silenci i poca introspecció, enfront
de molt soroll i gatzara poca penitencia, poca disciplina
i menys autodisciplina. Això es veu clarament
en l’àmbit de l’ensenyament on
l’exigència , la prèdica i la
pràctica del esforç personal són
mínimes. Cada cop hi ha menys compromís
tant religiós com no religiós.
La Setmana Santa
ens fa reflexionar profundament sobre l’autèntic missatge que ens transmet
la Passió de Jesús , el sentit que
té per tots el homes sense distinció de
cap mena i en aquesta passió té un
lloc preponderant el significat de la Santa Creu.
Per entendre la vida és imprescindible la
saviesa de la creu. Que l'autèntica Setmana
Santa és la de la creu, doncs és per
Setmana Santa quan la creu s'alça de manera
especial com la gran i definitiva senyal del Déu
, com l'únic camí del seu Fill el Salvador.
La creu no és, ni burla, ni suplici. La creu és
la llum. És la glòria, és resurrecció i és
Jesús de Natzaret.
"Nada se ha
inventado sobre la tierra
más grande que la cruz.
Hecha está la cruz a la medida de Dios,
de nuestro Dios.
Y hecha está también a la medida del
hombre...
Hazme una cruz sencilla, carpintero...,
sin añadidos ni ornamentos,
que se vean desnudos los maderos,
desnudos y decididamente rectos:
los brazos en abrazo hacia la tierra,
el ástil disparándose a los cielos.
Que no haya un sólo adorno que distraiga este
gesto,
este equilibrio humano de los mandamientos.
Sencilla, sencilla....
hazme una cruz sencilla, carpintero.
Aquí cabe crucificado nuestro Dios,
nuestro Dios próximo,
nuestro pequeño Dios,
el Señor,
el Enviado Divino,
el Puente Luminoso,
el Dios hecho hombre o el hombre hecho Dios,
el que pone en comunicación
nuestro pequeño recinto planetario solar
con el universo de la luz absoluta.
Aquí cabe... crucificado... en esta cruz...
Y nuestra pobre y humana arquitectura de barro...
cabe... ¡crucificada también!"
(León Felipe)
I és que res, res s'ha inventat ni més
gran ni més important que la creu. Res salva,
ni purifica, ni il il•lumina com la creu. Res
perdona, ni abraça, ni estima com la creu.
I tal com deia Santa
Teresa de Jesús en els
seus soliloqui, "abracemos bien la cruz/y sigamos
a Jesús/ que es nuestro camino y luz",
pues "en la cruz está la vida y el consuelo
y ella sola es el camino para el cielo":
La creu és festa i sentiment religiós
tan bell i profund en innumerables llocs de la nostra
terra, de la nostra diòcesi que tenen títols
i advocacions al misteri de la Santa Creu, a la devoció a
les Santes Espines, a la Sang de Crist, que alça
les seves millors pregàries a la mare del
Redemptor, sota els títols de la Verge dels
Dolors, de la Soledat o de la Quinta Angustia, per
citar-ne alguns d'ells.
Res s'ha inventat
més gran que la creu. Aquesta
creu que és sant i senya a la nostra diòcesi
dels vostres passos, de les vostres processons i
de les vostres Confraries i Germandats: Confraria
del Crist Jacent del Sant Sepulcre, Confraria de
Nuestro Padre Jesús del Gran Poder, Confraria
de la Passió del Senyor, Germandat del Crist
de l'Amor i de la Pau, Confraria de Nostre Pare Jesús
de la Salut...etc
La creu va travessar també el pit immaculat
de la Mare de Redentor i la religiositat popular
l'ha anomenat i l'ha cantat amb noms tan bonics
com els de les vostres Confraries i Germandats
en honor de la Mare del Ajusticiat, de la Mare
del Crucificat: Ntra . Sra de la Soledat, de Ntra
Sra dels Dolors, de la Esperanza Macarena, de la
Verge del Traspàs, de la Verge dels Dolors
o de la Mare de Déu de la Soledat
"! Vine, dolça creu, així vull
dir! Jesús meu, doneu-me-la sempre. Si els
meus patiments arribessin a ser massa pesats, ajuda'm
a portar-los ... Mira com estén les mans Jesucrist
en la creu per abraçar-nos. Vine! On ? Als
braços de Jesús, dolç refugi
i consol. ¡Busqueu! On? En els braços
de Jesús. Viviu, moriu, descanseu aquí,
quedeu-vos! On? En els braços de Jesús
crucificat "( fragment deLa Passió segons
Sant Mateu, de Bach)
Veieu?, res s'ha
inventat sobre la terra més
gran que la creu. I és que a la creu és
el Senyor de cels i terra, l'Enviat Diví,
l'amic, el germà, el mestre.
Estàs por mi en la cruz y no te quejas" (Miguel
de Unamuno).
Què és aleshores la creu? Quin és
el seu rostre? Com és la seva faç?
Quin és el seu misteri i la seva gràcia?
La creu és el deure nostre de cada dia. La
creu és el dolor i el plor, el meu i el del
germà. La creu son els atuells de fang de
la nostra humanitat.
La creu és resposta d'amor. És saviesa: "Porquè para
entrar enestas riquezas de la sabiduria de Dios-escribe
fray Juan de la Cruz-, la puertaeés la cruz,
queeés angosta. I desear pasar per ella es
cosa de poocs". “En la cruz, va escriure
així mateix Santo Tomàs de Aquino,
se nos dan "ejemplos de todas las virtudes:
amor, paciencia, humildad, obediencia, desinterés
de les cosas materiales". La cruz es la llave
del evangelio, lallave de la puerta santa del cielo.
La cruz es la gran escuela del amor”.
La creu és l'abandonament suprem i confiat
en les mans de Déu, que és Pare. "Pare,
a les teves mans encomano el meu esperit". "No
es faci la meva voluntat sinó la teva",
va exclamar Jesucrist en un dels moments més
intensos de la seva passió i de la seva agonia:
a Getsemaní i en el Calvari. Prop de dos mil
anys després Charles de Foucauld, l'antic
noble i militar francès i ja llavors i per
sempre germà universal, captaire i pobre entre
els pobres, va compondre i va viure la bellíssima
oració de l'abandonament:
"Pare, em poso
a les teves mans.
Fes de mi el que vulguis.
Sigui el que sigui et dono gràcies,
Estic disposat a tot,
Ho accepto tot
per tal que la teva voluntat
s’acompleixi en mi,
i en totes les teves criatures.
No desitjo res més, Pare.
No desitjo més.
Et confio la meva ànima .
Te la dono, Déu meu,
amb tot l'amor del que sóc capaç.
Perquè per a mi estimar és donar-me
lliurar-me a les teves mans sense mesura,
amb infinita confiança,
perquè Tu ets el meu Pare ".
Però la creu segueix fent-nos por. Com va
escriure el teòleg Moltmann, "fins els
deixebles van fugir tots de la creu del seu Mestre".
Ens compadim, sí, del Crist crucificat. Però seguim
preguntant el per què de tant dolor, el perquè de
la creu. Per què Déu, que és
amor i misericòrdia infinites, va permetre
la creu? Per què Crist va patir tant? s'han
preguntat al llarg dels segles els místics
i els doctors, els predicadors i els teòlegs,
els artistes i els artesans, els poetes i els escriptors,
el poble fidel, que tantes vegades commogut, ha plorar
davant la seva imatge morta.
Sant Tomàs d'Aquino es va formular aquesta
qüestió, responent tot seguit amb aquestes
paraules: "Quina necessitat hi va haver perquè el
Fill de Déu patís la creu per nosaltres?
Una gran necessitat, una doble necessitat: la primera
per redimir els nostres pecats; la segona, per oferir
exemple de cara al nostre comportament ".
El misteri de la
creu, el misteri del sofriment de Jesucrist, és un misteri d'amor. I l'amor
només amb amor es paga. La creu és,
sí, el principal misteri de la història
de la salvació i de la mateixa història
de la humanitat, que ha aixecat encreuaments pels
seus camins i ha retratat i ha reflectit el Senyor
crucificat en les millors teles, en les millors escultures,
en els millors poemes, en les millors composicions
musicals.
El signe inequívoc de l'amor és justament
el dolor, el patiment extrem que l'amant és
capaç de suportar en favor de l'estimat. Ho
demostra a més l'experiència. Ho sabeu
bé. Ho sap bé la mare, ho sap bé el
marit, ho saben bé els nuvis, ho sap bé l'amic.
La creu és la prova definitiva i sublim de
l'amor. L'amor es forja, es mostra i es demostra
també en el dolor.
A la literatura espanyola
del segle d'or, trobem un esplèndid i ben
conegut sonet, que expressa de manera fefaent aquesta
realitat i aquests sentiments.
"No me mueve
mi Dios para quererte
el cielo que me tienes prometido.
Ni me mueve el infierno tan temido
para dejar por eso de ofenderte.
Tú mueves, Señor, muéveme
el verte clavado en una cruz y escarnecido.
Muéveme ver tu cuerpo tan herido.
Muévenme tus afrentas y tu muerte.
Muéveme, en fin, tu amor, y en tal manera,
que aunque no hubiera cielo yo te amara
y aunque no hubiera infierno te temiera.
No me tienes que dar porque te espere,
porque aunque lo que espero no esperara,
lo mismo que te quiero, te quisiera".
Per això, que la creu, el gran signe de
l'amor de Déu, esdevé també per
a nosaltres una lliçó, un exemple,
un repte. Ja ho dèiem al començament: "Qui
vulgui ser deixeble meu prengui la seva creu cada
dia i em segueixi". La creu ens mostra com nosaltres
hem d'estimar a Déu i com hem d'estimar als
germans.
La creu ens ensenya
l'amor de Déu i com nosaltres,
igual que Jesús, hem d'estimar a Déu.
De la mateixa manera, la creu ens mostra com ens
hem d'estimar els uns als altres. "Ell va donar
la seva vida per nosaltres i nosaltres hem de donar
la vida pels nostres germans", afirma Pau. Ja
ens ho va dir el mateix Senyor:"en això coneixeran
que sou deixebles, en que us estimeu els uns als
altres com jo us he estimat".
La dimensió horitzontal és tan ineludible
en la vida cristiana com el pal horitzontal ho és
en la creu. El veritable cristià és
el que ha descobert que l'amor de Déu, manifestat
en Jesucrist, s'encarna en els homes i dones, especialment
en els més pobres i necessitats. El nostre
cristianisme serà tant més autèntic
com més solidari sigui, com més fratern
es manifesti, com més atent estigui al plor
i al prec del germà que pateix.
No podem reduir la
nostra vida a una sèrie
de pràctiques externes. No podem empetitir
l'existència cristiana i molt particularment
la Setmana Santa a sentiments, oficis o processons.
Hem de descobrir al nostre voltant a Crist crucificat
i trencat avui entre nosaltres: els malalts de la
sida i de la droga, els aturats, els immigrants il•legals
i explotats, els malalts en general, els ancians,
els discapacitats, les víctimes del terrorisme
i de l'odi, els calumniats, els perseguits, en definitiva,
d'un món on només compten les eficàcies,
els èxits, el poder, els diners i la bellesa.
I, tanmateix, en
els pobres i els necessitats, allà està Jesucrist! ¡Allà,
en la seva creu, esta Ell amb els crucificats!. I
Crist segueix en el nostre món trencat i crucificat.
Serem capaços de passar d'Ell, tot creient
que el seguim perquè assistim al culte i participem
de les tradicions?
Els sants han estat
al llarg dels segles els grans amants i els grans
descobridors de la creu de Jesucrist.
I han estat, en el seu moment, els grans defensors
i promotors de la creu dels necessitats. En el cristianisme
no existeix contraposició entre l'amor a Déu
i el servei al proïsme. És més,
la prova del nostre amor a Déu, la certesa
del nostre amor a Jesucrist, és la caritat, és
l'acollida i el servei als germans. I allò que
dèiem abans de la creu, és també expressió i
ressò, del que ha de ser la nostra caritat
cap als germans. La creu, és misericòrdia,
esperança, salut, fe, agonia, inspiració,
perdó, miracle, amor, pau, fortalesa i victòria.
”Quan sigui aixecat sobre la terra, atraurà a
tots cap a mi". "Ha arribat l'hora de
que sigui glorificat el fill de l'home. En veritat,
us dic que si el gra de blat no cau a terra i mor,
restarà estèril. Però si mor,
donarà molt fruit". I és que "el
que s’humilia, serà enaltit".
Pasqua significa
viure a partir de la resurrecció.
La resurrecció és la pàgina
que ho explica tot, la llum que il lumina , l'aroma
que perfuma, la seguretat que ho envaeix tot. "Si
Crist no hagués ressuscitat-(escriu Pau als
cristians de Roma)-vana seria la nostra fe. Però com
que Crist ha ressuscitat som els més feliços
dels homes". Res ja no podrà amb nosaltres,
res ja no ens podrà apartar de l'amor de Déu:
ni l'espasa, ni la fam, ni la set, ni la nuesa, ni
el perill, ni la persecució, ni la malaltia,
ni la mort.
Visquem la Setmana
Santa,com a cristians. El món
modern, tan secularitzat i tan hedonista,-va escriure
el teòleg Domenico Grasso-viu a la antípodes
de la creu. També nosaltres, els cristians?
Visquem, per tant, la Setmana Santa com a cristians,
no com pagans o com a mers i aliens espectadors.
Feliç Setmana
Santa a tots! Bona Pasqua, la millor Pasqua! I
ara, mentre tant, mentre ens
endinsem en els dies grans i inefables de la Setmana
Santa, mirem de nou al Senyor de la Creu i de la
Llum.
I per acabar us llegiré un
poema de Gabriela Mistral
Premi Nobel de Literatura
"En aquesta
tarda, Crist del Calvari,
vaig venir a rogarte per la meva carn malalta;
però, al veure't, els meus ulls van i vénen
del meu cos al teu cos amb vergonya.
Com queixar-me dels meus peus cansats,
quan veig els teus destrossats?
Com mostrar les meves mans buides,
quan les teves estan plenes de ferides?
Com explicar-te a tu la meva soledat,
quan a la creu alçat i sol estàs?
Com explicar que no tinc amor,
quan tens esquinçat el cor?
Ara ja no me'n recordo de res,
van fugir del meu totes les meves malalties.
L'ímpetu del prec que portava
se'm ofega a la boca pedigüeña.
I només demano no demanar res.
Estar aquí al costat de la teva imatge morta
i anar aprenent que el dolor és només
la clau santa de la teva santa porta ".
(Gabriela Mistral)
Moltes gracies a
tots per la seva amable atenció!
DEL PREGÓ DE SETMANA
SANTA 2009
"En esta tarde,
Cristo del Calvario,
vine a rogarte por mi carne enferma;
pero, al verte, mis ojos van y vienen
de mi cuerpo a tu cuerpo con vergüenza.
¿
Cómo quejarme de mis pies cansados,
cuando veo los tuyos destrozados?
¿
Cómo mostrarte mis manos vacías,
cuando las tuyas están llenas de heridas?
¿
Cómo explicarte a ti mi soledad,
cuando en la cruz alzado y solo estás?
¿
Cómo explicarte que no tengo amor,
cuando tienes rasgado el corazón?
Ahora ya no me acuerdo de nada,
huyeron de mi todas mis dolencias.
El ímpetu del ruego que traía
se me ahoga en la boca pedigüeña.
Y sólo pido no pedirte nada.
Estar aquí junto a tu imagen muerta
e ir aprendiendo que el dolor es sólo
la llave santa de tu santa puerta".